بازاریابی شبکه ای به این نحو عمل می کند که شخص محصول را به شخص دیگری می فروشد و این روند تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد، ادامه پیدا می کند.

network marketing
بازاریابی شبکه ای یکی از مهمترین انواع خرده فروشی در جهان است. بازاریابی شبکه ای به این نحو عمل می کند که شخص محصول را به شخص دیگری می فروشد و شخص دوم نیز به نفر بعدی می فروشد و این روند تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد، ادامه پیدا می کند.
یکی از ویژگی های بازاریابی شبکه ای در اینجاست که با سرمایه گذاری اندک قادر به خرید محصولات و آغاز فروش آن ها به خانواده، دوستان و دیگر اطرافیان خود هستید.

اغلب برنامه‌ های بازاریابی شبکه ای به اعضای خود تاکید می کنند که افراد خانواده، دوستان و آشنایان شان را به عضویت سیستم دربیاورند و به اصطلاح زیر مجموعه خود کنند چرا که بخشی از سود فروش محصولات توسط زیرمجموعه مشتریان به حساب سرگروه مجموعه واریز می شود.سیستم به شکلی است که این روند می‌ تواند تا حد زیادی ادامه پیدا کند، یعنی زیرمجموعه‌ ها نیز برای خود زیرمجموعه‌ های جدیدی استخدام می کنند و بخشی از سود به ترتیب میزان قرابت افراد با راس هرم توزیع می شود، در نتیجه هر قدر افراد بیشتری وارد سیستم بشوند سود بیشتری برای خود فروشنده ها و سرگروه ها بوجود خواهد آمد.

شرکت های بازاریابی شبکه ای قراردادهای مختلفی را برای فروش محصولات خود عقد می کنند و تنوع محصولات قابل فروش در آنها بسیار است. با توجه به اینکه این روش اولین بار با استفاده از زنان خانه دار برای فروش لوازم آرایشی/بهداشتی استفاده شده این نوع محصولات در سبدکالایی این شرکت ها بیشتر به چشم می خورند ولی همواره محصولات متنوع دیگری نیز از تجهیزات مخابراتی گرفته تا آثار هنری توسط این سیستم ها به فروش می رسند.



مزیت این تجارت در این جاست که هزینه اولیه برای شروع کار بسیار اندک است، ساعت های کاری منعطفی دارد، می توانید به صورت نیمه وقت و داخل خانه نیز آن را انجام دهید. همچنین به خاطر از بین رفتن واسطه های فروش رسمی، میزان قابل ملاحضه‌ ای سود بین اعضای گروه ها توزیع می شود. فقط کافی است قدرت فروش اندکی داشته باشید تا در بازاریابی شبکه ای به موفقیت برسید. اگر قبلاً تجربه هایی در امر فروش داشته باشید مطمئناً به سرعت پیشرفت می کنید و اگر نداشتید هم فقط کافی است به محصولات و شرکتی که با آن همکاری می کنید ایمان داشته باشید.

کارکنان شرکت های بازاریابی شبکه ای جلسات گروهی بسیاری دارند که در آنها تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و به هم برای ادامه کار شوق و انرژی می دهند. همینطور در این جلسات گروهی اعضای جدید معارفه و خوش آمد گویی می شوند.

از سویی دیگر در شرکت های بازاریابی شبکه ای جلسات گروهی پشت سر هم برای معرفی نحوه کار شرکت به افرادی که به تازگی با سیستم آشنا شده اند برگزار می شود.

به یاد داشته باشید که در این سیستم باید تا جای ممکن زیرمجموعه‌ های خود را ترغیب به فروش بیشتری بکنید. طبیعی است که صرفاً با نام نویسی و بستن قرارداد زیرمجموعه‌ ها به فروشنده خوبی تبدیل نخواهد شد، این سرگروه است که باید با پیگیری، انگیزه و آموزش دادن به زیرمجموعه‌ هایش، روند فروش را رشد بخشد.

 مطلب از مهرداد متین فر