بازاریابی پست مدرن
بعد از جنگ جهانی اول ، بازاریابی در سطح جهانی
مطرح شده و پس از آن رشد سریعی یافته و در این رهگذر سایر علوم را نیز به خدمت
گرفته تا امروز که از مفاهیم بنیادی زندگی امروز ماست. نظامهای بازاریابی در ابتدا
محصول گرا بوده اند.در این نظامها مصلحت و قابلیتهای سازمان و آنچه که می تواند تولید کند محوریت داشته اند.
تولید با حداقل هزینه و تمرکز بر فناوری و فروشگاههای مملو از کالا رقابت کمتر و
بازارهای تقریبا انحصاری از خصوصیات این دوره است. تولیدکننده در مواجهه با مشتری
جایگاه برتر قرار گرفته و مشتری حتی با انتظار طولانی و ایستادن در صفهای طویل
مجبور است که خود را با تولید کننده هماهنگ کند . جملات "همینه که هست"
یا "نمی خواهی نخر" در ادبیات این نظام بازاریابی رایج بوده است. در بازاریابی پست مدرن ، مشتری از این همه تولید کننده ی دست به سینه و آماده برای خدمت خسته و از کالای همیشه در دسترس، دلزده است.او می خواهد در فرایند انتخاب آزاد و راحت عمل کند و در بازار به دنبال آنچه می خواهد بگردد وتفریح کند در بازاریابی پست مدرن با روشهای مختلفی مشتری به دنبال کالا کشانده می شود. در این دیدگاه به جای مشتری محوری مفاهیمی نظیر
سرکار گذاشتن مشتری ، پنهانکاری و انتظار مطرح می شود که موجب سرگرمی و
هیجان برای مشتری است و مشتری آگاهانه یا ناخودآگاه با روشهای بازاریابی پست مدرن
جذب و"سورپرایز " می شود. ادبیات این نوع بازاریابی قابل پیش بینی نیست!
احتمالا جملاتی مانند " فعلا موجود نیست" یا " برو فردا بیا"
جایگاه ویژه ای در بازاریابی پست مدرن خواهند یافت! در دو بخش بازاریابی پست مدرن سعی شده مطلب ساده و خلاصه باشد یرای بازاریابی پست مدرن به عنوان مثال می توان پیشنهادهای ویژه 24 ساعته دیجی کالا نام برد |